Kukka- ja hautauspalvelu Nooan myymälä kaapattiin lokakuisena arki-iltana

Kaappauksen takana on Visualistit ry yhdistys, joka suorittaa myymäläkaappauksia ympäri Suomea Lokakuu on visukuu teeman alla. Nooan yrittäjä Joel Heikura on kaappauksesta hämillään, mutta kiitollinen ”Ihan mahtavaa että tämmöinen tapahtui juuri meille!”


Visualistin tekemän myymäläkaappauksen jälkeen liiketila on houkuttelevampi ja toimivampi.

Myymäläkaappauksen tarkoitus on tehdä visualistien työtä ja visuaalista markkinointia myymälöissä tunnetuksi, sekä antaa jelppiä yritysten arkeen, kertoo Visualistit ry hallituksen jäsen ja Nooassa kaappauksen suorittanut visualisti Heidi Lehto. Nooan myymäläkaappaus kesti reilun kaksi tuntia. Myymälään ei hankittu mitään uutta eikä sieltä viety mitään pois, vaan koko myymäläkuvan muutos tehtiin ainoastaan järjestelemällä myymäläkalusteet ja tuotteet uudelleen. Yritykselle myymäläkaappaus on maksuton. Yrittäjä saapui uudistuneeseen myymälään seuraavana päivänä sisustusohjelmista tutussa hengessä huokaillen ”Ei voi olla totta, onko tämä edes sama myymälä?”


Ensin koko myymälän keskilattia tyhjennettiin ja myymäläkalusteet sijoiteltiin tilaan uudella tavalla. 


Nooan hautaustoimisto ja kukkamyymälä sijaitsee Gummeruksenkatu 6:ssa valoisassa kulmaliiketilassa. Visualisti huomasi heti sisään astuessaan, että myymälän visuaaliset ongelmakohdat ovat erittäin tavanomaisia ja tuttuja monessa muustakin pienessä kivijalkaliikkeessä. Potentiaalia ja mahdollisuuksia on mutta myymäläkierto, lisämyynnin miettiminen ja visuaalisen sommittelun mahdollisuudet jäävät valitettavan usein hyödyntämättä. Yksi iso ongelma pienissä putiikeissa on myös pienet tavaramäärät ja lopulta koko valikoima saattaa koostuu enää yksittäisistä tavara ”hännistä”. Näiden myyminen kunnon katteella on vaikeaa, mutta harva tulee laskeneeksi, että kaikkein kalleinta on hyllyllä vuodesta toiseen jököttävä tavara. Sen viemästä tilasta maksetaan joka kuukausi vuokraa ja sen siirtelyyn menee työtunteja, summaa Lehto tavanomaisimpia haasteita kivijalkamyymälöissä.


Visuaalisilla keinoilla asiakasta ohjataan kulkemaan ja huomaamaan myymälässä halutut asiat.

Nooassa myymäläkalusteet järjesteltiin uudestaan ja vaikka myymälä on aika pieni, saatiin siellä aikaan selkeä myymäläkierto. Myymäläkierron idea on ohjata asiakasta kulkemaan tilassa. Mitä pidempään asiakas on myymälässä, sitä todennäköisemmin hän ostaa! Myymäläkierron toinen tärkeä idea on luoda myymälään paraatipaikkoja, sekä takahyllyjä. Monesti yrittäjä haluaisi laittaa ihan kaiken esille, mutta todellisuudessa juuri se hidastaa myyntiä. Asiakas pystyy hahmottamaan vain tietyn määrään visuaalista infoa kerrallaan. Takahyllyn ja paraatipaikan tavaroita vaihtamalla ja yhdistelemällä uudelleen saadaan myös luotua mielikuvaa alati vaihtuvasta tavarasta ja mielenkiintoisesta, elävästä myymälästä.


Valmis myymälä on runsaan ja raikkaan oloinen, sekä helppokäyttöinen niin yrityksen työntekijöille kuin asiakkaillekin.

Ennen uudelleen järjesteltyjen pöytien ja hyllyjen täyttämistä on hyvä tehdä tavaroiden lajittelua. Ruskeat sävyt yhteen läjään, valkoiset ja hopeiset toiseen… Nooassa saattoi äkkiä huomata, että vihreää väriä on paljon. Esillepanopöytien päätuotteeksi nousi viherkasvit, jotka jaettiin molempiin pöytiin tasaisesti ja yhdenmukaisesti. Seuraavaksi kasvien sekaan lisättiin juuri nyt ajankohtaiset tuotteet, eli kynttilälyhdyt ja tuikkukipot. Tässä kohti esillepanon rakentamista on erittäin tärkeää pysähtyä miettimään lisämyynnin mahdollisuuksia. Mitä muuta asiakas voisi innostua ostamaan lyhdyn tai viherkasvin lisäksi? Kasveille sopivat ruukut, lyhtyjen ripustuskoukut, kynttilät ja kranssit tukevat päämyyntituotteita. 


Hyvä esillepano on rytmikäs, selkeä ja houkuttelee ostamaan.

Visuaalinen sommittelu tekee kokonaisuudesta helposti hahmotettavan. Vaikka tavaramäärät olisikin pieniä, kannattaa suosia edes pieniä massoja jotka voivat koostua vaikkapa saman värisistä tuotteista. Korkeuserot antavat esillepanolle rytmiä ja suorat linjat ylhäältä alas rauhoittavat kokonaisuutta. Kun tavaroiden tarkastelu on vaivatonta ja inspiroivaa on asiakkaan helppo tehdä ostopäätöksiä. Ne harmilliset ”hännät” voi yrittää paketoida vaikkapa valmiiksi lahjaideoiksi kassan viereen, jos ei millään raaski myydä niitä alennuksella pikaisesti pois alta.


Kaiken ei tarvitse olla näkyvillä heti. Vaihtamalla tavaroiden paikkoja myymälä pysyy elävän ja inspiroivana.

Kukka – ja hautauspalvelu Nooan myymäläkaappaus oli onnistunut ja jäämme mielenkiinnolla odottamaan kuinka se tulee vaikuttamaan myyntiin. Visuaalisen markkinoinnin keinot ovat tehokkaita, mutta eivät aina niin suoraviivaisia ja nopeita kun vaikkapa tarjoustuotteen myyminen. Tämän tyyppisessä myymäläuudistuksessa voisi lähteä seuraamaan keskiostoksen kehitystä, mutta myös sitä kuinka paljon työntekijöille vapautuu aikaa tuottavaan työhön, kun myymälä on selkeä ja helppokäyttöinen. Ensi vuonna kaappaamme taas uuden myymälän ja vielä tänä vuonna on käytettävissä Jyväskylän kaupungin tarjoamia Visualistin vierailuja, joissa yritys saa visualistin käyttöönsä tunnin ajaksi, vinkkaa Heidi Lehto Sisustuskärpänen Oy

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Vekkulit tontut näyteikkunoissa

Vuonna 2010 perustettu Nukkis-Ystävät kokoaa Jyväskylän ja lähialueiden nukkekotiharrastajia askartelemaan yhteisen pöydän ääreen noin kerran kuukaudessa. Tekemisen lomassa kahvitellaan, vaihdetaan kuulumiset sekä jaetaan yhtä lailla

Lue lisää »